
Určitě už jste se s nimi setkali. Jsou mladé a jsou dynamické. Případně dynamicky se rozvíjející. Stovky českých firem, společností i jejich týmů jsou takové. Představují se tak ve svých inzerátech a pracovních nabídkách. Stejným způsobem se prezentují na svých webových stránkách nebo na konci svých tiskových zpráv. Jaká další klišé a popisy “o nás” firmy používají?
Jaké jsou české firmy?
Jakých popisů se drží české firmy, když o sobě píší? (Doplníte mě v diskuzi?)
Dozvíte se často, že firma/společnost je:
- mladá a dynamická,
- dynamicky se rozvíjející,
- expandující,
- silná, ekonomicky silná,
- obchodně úspěšná,
- stabilní,
- česká, ryze česká, mezinárodní, nadnárodní apod.,
- má zkušený tým odborníků,
- nová,
- zdravá,
- spolehlivá,
- s dlouholetými zkušenostmi,
- s dlouholetou tradicí,
- přední výrobce/dodavatel,
- výrobní/dodavatelská společnost,
- jedna z největších,
- profesionální, vysoce profesionální apod.
…a její pracovníci jsou zkušení a kreativní.
“Rozuměj heslům: Jsme mladá a dynamická firma = nemáme nic, kromně ambicí.” @aveius
Nemusíte být mladí a dynamicky se rozvíjející
Slovní spojení “mladá, dynamicky se rozvíjející firma” a jemu podobná zaručeně ty, které chcete svým popisem zaujmout neosloví. Nic o vás totiž nevypovídá. Jde o natolik nadužívaný pojem, že i kdyby byl sebevíc pravdivý, nenese žádnou vypovídající hodnotu.
Než začnete psát stránku “o nás”, přemýšlejte:
- Koho popisem “o nás” chcete ve skutečnosti oslovit?
- Jak na něj chcete zapůsobit?
- Co o vás chtějí klienti ve skutečnosti vědět?
- A proč?
Pokud nenajdete odpověď ani na jednu z těchto otázek, potřebujete na svém webu vůbec nějaké “o nás”?.
Máte-li jasno, ptejte se: jak to udělat?
Odlište se
Věřte nebo ne, výše uvedenému typu popisů se můžete také úplně vyhnout. Jak? Přemýšlejte o tom, čím se odlišujete. Co skutečně vystihuje vaši jedinečnost? Napište, co konkrétně děláte, čemu se věnujete, v čem jste nejlepší a proč. Jaké jsou vaše výsledky, nejdůležitější reference, jak se zapojujete do veřejného dění. Můžete také jmenovitě představit svůj tým. Stránku O nás můžete pojmout formou stručného, poutavého příběhu. Výbornou službu vám mohou udělat fotky nebo videa, díky kterým si druzí lépe představí, jak u vás vypadá běžný pracovní den a v jakém prostředí pracujete. Obrázky z fotobanky mohou udělat dojem, ale moc konkrétního toho o vás neřeknou.
“Právě kolem proběhly nějaké dvě děti. Zřejmě se snažíme dostát tvrzení, že jsme mladá a dynamická firma.” @frahor
Psát o sobě je těžké. Nevidíte se
Je velice těžké psát sami o něčem, čeho jste součástí. Nevíte si s tím rady? Najměte si copywritera. Uvidí vaši společnost s potřebným odstupem, zaměří se na to nejpodstatnější a dokáže zformulovat text tak, aby druhým výstižně sdělil to, co o vás skutečně potřebují vědět.
A nejde jen o obsah, ale také o formu, jakou se přestavíte. Pár příkladů, jak lze firmu také představit:
Se kterými klišé jste se v souvislosti s popisem firem setkali? Řešili jste sami otázku, jak se nejlépe představit? Napadají vás jiné způsoby, kterými je možné svou společnost představit?
Ano, Petro, jde to i jinak, hlavně pokud má forma co říct. Takhle jsem to třeba udělal pro pana Krčmáře, zručného zlatníka – http://www.veneo.cz/filozofie-veneo.html
A funguje to.
Článek je fajn, díky za něj:)
Marceli, díky za příklad. Forma rozhovoru je pro čtenáře určitě lákavá a je šance, že se do textu začtou. Je to forma, která umožňuje naznačit vše v jednom – zvládneš použít příbeh, zároveň představit firmu i jejího majitele, popsat historii i filozofii nebo produkty. Dobrý tip.
Přesně, to byla motivace. Plus jsou další možnosti – fotografie, video, grafy, infografiky. Jenže každý klient se přesvědčit nedá. Nebo alespoň ne hned, což znáš určitě sama. “Dynamický kolektiv” je zatím těžký soupeř:)
Já osobně mám přejedeno “X důvodů, proč zvolit nás” (v různých obměnách). Dva z oněch důvodů často jsou, že “jsme mladá” a “dynamická”. Petro, co si o tomto myslíte vy?
Zdá se, že jsem zazdila jednu bleskurychlou odpověď, takže jedna velká omluva směřuje k Elišák. Ale k věci. Naprosto souhlasím, že v této podobě se “X důvodů, proč zvolit nás” pravděpodobně naprosto míjí účinkem. Stejně jako je to se všemi ostatními texty, i “Důvody, proč spolupracovat právě s námi,” ať už jich je kolik chce, se dají po obsahové stránce uchopit dobře, nebo špatně. Koneckonců i takové Obchodní podmínky e-shopu mohou být sterilně správné, nebo naopak netradičně lidské. Ale rozumím tomu, že někdy je obtížné – i v textech – vyjít z šedi průměru a vykročit odvážně jiným směrem.
I’m no longer positive the place you are getting your
information, however good topic. I must spend some time finding out much more or figuring out more.
Thank you for wonderful information I used to be in search of
this info for my mission.
This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader entertained.
Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job.
I really enjoyed what you had to say, and more than that,
how you presented it. Too cool!