Opravdu musí být vaše firma mladá a dynamická?

Autor: | Datum: Dec 21, 2012 | Rubrika: Blog, Copyporadna | 6 komentář

Opravdu musí být vaše firma mladá a dynamická?

Určitě už jste se s nimi setkali. Jsou mladé a jsou dynamické. Případně dynamicky se rozvíjející. Stovky českých firem, společností i jejich týmů jsou takové. Představují se tak ve svých inzerátech a pracovních nabídkách. Stejným způsobem se prezentují na svých webových stránkách nebo na konci svých tiskových zpráv. Jaká další klišé a popisy “o nás” firmy používají?

Jaké jsou české firmy?

Jakých popisů se drží české firmy, když o sobě píší? (Doplníte mě v diskuzi?)
Dozvíte se často, že firma/společnost je:

  • mladá a dynamická,
  • dynamicky se rozvíjející,
  • expandující,
  • silná, ekonomicky silná,
  • obchodně úspěšná,
  • stabilní,
  • česká, ryze česká, mezinárodní, nadnárodní apod.,
  • má zkušený tým odborníků,
  • nová,
  • zdravá,
  • spolehlivá,
  • s dlouholetými zkušenostmi,
  • s dlouholetou tradicí,
  • přední výrobce/dodavatel,
  • výrobní/dodavatelská společnost,
  • jedna z největších,
  • profesionální, vysoce profesionální apod.

…a její pracovníci jsou zkušení a kreativní.

“Rozuměj heslům: Jsme mladá a dynamická firma = nemáme nic, kromně ambicí.” @aveius

Nemusíte být mladí a dynamicky se rozvíjející

Slovní spojení “mladá, dynamicky se rozvíjející firma” a jemu podobná zaručeně ty, které chcete svým popisem zaujmout neosloví. Nic o vás totiž nevypovídá. Jde o natolik nadužívaný pojem, že i kdyby byl sebevíc pravdivý, nenese žádnou vypovídající hodnotu.

Než začnete psát stránku “o nás”, přemýšlejte:

  • Koho popisem “o nás” chcete ve skutečnosti oslovit?
  • Jak na něj chcete zapůsobit?
  • Co o vás chtějí klienti ve skutečnosti vědět?
  • A proč?

Pokud nenajdete odpověď ani na jednu z těchto otázek, potřebujete na svém webu vůbec nějaké “o nás”?.
Máte-li jasno, ptejte se: jak to udělat?

Odlište se

Věřte nebo ne, výše uvedenému typu popisů se můžete také úplně vyhnout. Jak? Přemýšlejte o tom, čím se odlišujete. Co skutečně vystihuje vaši jedinečnost? Napište, co konkrétně děláte, čemu se věnujete, v čem jste nejlepší a proč. Jaké jsou vaše výsledky, nejdůležitější reference, jak se zapojujete do veřejného dění. Můžete také jmenovitě představit svůj tým. Stránku O nás můžete pojmout formou stručného, poutavého příběhu. Výbornou službu vám mohou udělat fotky nebo videa, díky kterým si druzí lépe představí, jak u vás vypadá běžný pracovní den a v jakém prostředí pracujete. Obrázky z fotobanky mohou udělat dojem, ale moc konkrétního toho o vás neřeknou.

“Právě kolem proběhly nějaké dvě děti. Zřejmě se snažíme dostát tvrzení, že jsme mladá a dynamická firma.” @frahor

Psát o sobě je těžké. Nevidíte se

Je velice těžké psát sami o něčem, čeho jste součástí. Nevíte si s tím rady? Najměte si copywritera. Uvidí vaši společnost s potřebným odstupem, zaměří se na to nejpodstatnější a dokáže zformulovat text tak, aby druhým výstižně sdělil to, co o vás skutečně potřebují vědět.

A nejde jen o obsah, ale také o formu, jakou se přestavíte. Pár příkladů, jak lze firmu také představit:

Se kterými klišé jste se v souvislosti s popisem firem setkali? Řešili jste sami otázku, jak se nejlépe představit? Napadají vás jiné způsoby, kterými je možné svou společnost představit?

6 Comments

  1. Ano, Petro, jde to i jinak, hlavně pokud má forma co říct. Takhle jsem to třeba udělal pro pana Krčmáře, zručného zlatníka – http://www.veneo.cz/filozofie-veneo.html

    A funguje to.

    Článek je fajn, díky za něj:)

  2. Marceli, díky za příklad. Forma rozhovoru je pro čtenáře určitě lákavá a je šance, že se do textu začtou. Je to forma, která umožňuje naznačit vše v jednom – zvládneš použít příbeh, zároveň představit firmu i jejího majitele, popsat historii i filozofii nebo produkty. Dobrý tip.

    • Přesně, to byla motivace. Plus jsou další možnosti – fotografie, video, grafy, infografiky. Jenže každý klient se přesvědčit nedá. Nebo alespoň ne hned, což znáš určitě sama. “Dynamický kolektiv” je zatím těžký soupeř:)

  3. Já osobně mám přejedeno “X důvodů, proč zvolit nás” (v různých obměnách). Dva z oněch důvodů často jsou, že “jsme mladá” a “dynamická”. Petro, co si o tomto myslíte vy?

    • Zdá se, že jsem zazdila jednu bleskurychlou odpověď, takže jedna velká omluva směřuje k Elišák. Ale k věci. Naprosto souhlasím, že v této podobě se “X důvodů, proč zvolit nás” pravděpodobně naprosto míjí účinkem. Stejně jako je to se všemi ostatními texty, i “Důvody, proč spolupracovat právě s námi,” ať už jich je kolik chce, se dají po obsahové stránce uchopit dobře, nebo špatně. Koneckonců i takové Obchodní podmínky e-shopu mohou být sterilně správné, nebo naopak netradičně lidské. Ale rozumím tomu, že někdy je obtížné – i v textech – vyjít z šedi průměru a vykročit odvážně jiným směrem.

  4. I’m no longer positive the place you are getting your
    information, however good topic. I must spend some time finding out much more or figuring out more.
    Thank you for wonderful information I used to be in search of
    this info for my mission.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>