Zamyšlení nad listopadovým CopyCampem, copywritery a copywritingem vůbec
Psaní a tvorba textů na zakázku není nic nového. Svým způsobem existuje copywriting již stovky let, což několikrát zaznělo také na CopyCampu – BarCampu, jehož nosným tématem byl právě copywriting. Byť není copywriting žádnou dechberoucí novinkou, ve své čiré podobě vylézá z profesního undergroundu pozvolna na povrch až nyní. Prostor vzniklý mezi IT obory a marketingem umožnil zrod nové disciplíny. Copywritingu.
Copywriteři vystrkují růžky
Copywriteři jsou často skryti pod rouškou agentur, týmů tvořících weby, zabývajících se on-line a off-line marketingem apod. A copywriteři na volné noze se postupně učí hledat si cesty ke svým zákazníkům. Jejich tvorba je produkována anonymně. A copywriting jako profese ještě není všeobecně známý a o své místo na světě teprve bojuje.
No schválně, kolik z vás se ve svém okolí setká s okamžitým porozuměním, když řekne: “Jsem copywriter.” Alespoň podle mých zkušeností zpravidla následuje: “Víš, copywriting je…” a nějaké stručné klišovité vysvětlení typu “psaní obchodně úspěšných textů.” To copywriterům na sebevědomí moc nepřidá, pravda.
Listopad 2012 se, troufám si říct, stane zlomovým milníkem českého copywritingu.
Jak ani organizátoři CopyCampu netušili, kolik je v Česku copywriterů
Copywriterů je v Česku více, než by se na první pohled mohlo zdát. A vůbec tím nemyslím ty, kteří si občas přivydělají nějakou tou normostranou poptávanou na Webtrhu. Že bude zájem o CopyCamp tak obrovský netušili ani sami jeho organizátoři. Původní předpoklady o počtu posluchačů se pohybovaly asi okolo 40 účastníků. 24. listopadu 2012 se nás však v Meetfactory sešlo přes 250. Organizátoři neskrývali své nadšení. A i přes prvotní zmatky, které nárůst účastníků pochopitelně způsobil, je třeba jim velice poděkovat. Proč?
Podařilo se totiž propojit komunitu, která v původně nesmělých jednotlivcích dokázala vzbudit pocit sounáležitosti. Pocit, že patří ke skupině podobně smýšlejících lidí. Vyburcovat je k tomu, aby si sami sebou a svou prací byli více jisti.
Popravdě řečeno, přestávky mezi jednotlivými přednáškovými bloky daly znát, že se nejedná o setkání nepřehlédnutelných extrovertních markeťáků, ale že velká část posluchačů by se dala spíše přirovnat k introvertním spisovatelům. Koneckonců i mnozí řečníci byli z podobného těsta. A to prosím není výtka ani generalizování. Patří to zkrátka k naší profesi.
Co mi CopyCamp dal
Samotný obsah CopyCampu již na internetu shrnula řada účastníků přede mnou. Dostupná budou i videa s jednotlivými prezentacemi. A protože se všechna shrnutí obsahově víceméně shodují, nehodlám zde opakovat stokrát řečené. Po obsahové stránce mi CopyCamp nepřinesl mnoho nového. Snad “jen” ujištění, že jdu správným směrem. To ale není málo v situaci, kdy není v blízkém okolí mnoho těch, se kterými byste si o své práci mohli trochu zasvěceněji popovídat.
Copywriteři, družte se! Copywriting to potřebuje
Možná se může zdát zvláštní předpokládat, že si své know-how budou sdělovat lidé, kteří jsou si vlastně navzájem konkurenty. Myslím si ale, že je pro český copywriting jako obor tento bod poměrně důležitý. Utváří a formuje se zde komunita, která pomáhá vymezit obor copywritingu vůči jeho širšímu prostředí. Pomáhá integrovat postavení jeho členů a udržuje v nich pocit sounáležitosti, který je důležitý jako motivace k dalšímu rozvoji. Pouze v komunitě může vzniknout základ jednotícího hodnotového systému a vymezení hranic kvality.
V komunitě si mohou jednotlivci uvědomit a ujasnit své vlastní já, a to díky neustále probíhajícím vztahům uvnitř i vně komunity. Vždyť i copywriteři řeší stejné otázky, jsou stavěni před totožné problémy a mají potřebu být součástí společnosti stejně smýšlejícíh lidí, sdělovat své prožitky, ujasňovat si své cíle, nebo si vymezit své vlastní názory. A to jsou věci užitečné nejen pro jednotlivce, ale i pro copywriting jako takový.
Jak neusnout na vavřínech
Chtěla bych tímto organizátorům CopyCampu poděkovat za tento první krok. Copywriteři se samozřejmě účastní různých marketingových konferencí, komunikují spolu na Twitteru, na Facebooku, sledují blogy svých kolegů, nespouští z očí své “guru” apod. CopyCamp byl ale dle mých informací první velkou konferencí, kde se primárně mělo mluvit o copy. I když měly některé přednášky možná až příliš výrazný přesah do dalších oborů, nebylo to snad na závadu. Copywriteři potřebují na svou práci pohlížet optikou dalších spřízněných oborů.
Osobně si myslím, že by mohl jít CopyCamp do budoucna více do hloubky, nastavit vyšší laťku. Chce-li se vymezit jako konference určující trendy, měl by otevřít a dále prohlubovat otázky související:
- s kvalitou psaní,
- se způsoby naceňování,
- s vyhodnocováním výsledků,
- nebo třeba s prostorovými omezeními využívání sociálních médií v praxi.
A nezůstat jen u “osvědčených tipů”, ze kterých se v konečném důsledku mohou stát další mýty copywritingu, jak o nich hned na začátku CopyCampu velice trefně mluvil Honza Ambrož.
Co vzbudil CopyCamp ve vás? Co si z něj odnášíte pro sebe a svou práci? Jak vnímáte copywriting jako obor? A nehledáte náhodou sparring partnera?
Komentáře